Od 2007 roku sprzedawcę prądu zmieniło blisko 997 tys. odbiorców

Już od 17 lat mamy w Polsce możliwość zmiany sprzedawcy energii elektrycznej i gazu, zgodnie z obowiązującym prawem (tzw. zasadą TPA: Third Party Access).

W 2023 roku w Polsce ponad 26 000 odbiorców energii elektrycznej zmieniło swojego sprzedawcę,  w tym blisko 8 000 klientów biznesowych. To niezłe osiągnięcie, ale wciąż nie jest to imponująca liczba. Dla porównania, w 2022 roku w sieciach mobilnych klienci przenieśli ponad 1,3 mln numerów telefonicznych.

Trend jest jednak wzrostowy. Z roku na rok z możliwości zmiany korzysta coraz więcej odbiorców końcowych, w tym właścicieli firm.

 

  • Od 2007 roku sprzedawcę prądu w naszym kraju zmieniło blisko 997 tys. odbiorców, z czego 759 tys. to odbiorcy w gospodarstwach domowych (w grupach taryfowych G), a prawie 238 to odbiorcy w grupach taryfowych A, B i C.

 

W 2023 roku zmianę sprzedawcy gazu dokonało  6 000 odbiorców. To kolejny przykład na to, że coraz więcej konsumentów zdaje sobie sprawę z tego, że mają wybór i mogą sami decydować o tym, od kogo kupują prąd i paliwo gazowe.

 

  • 298 tys. odbiorców w Polsce kupuje gaz od wybranego przez siebie sprzedawcy.

 

Kim są klienci, którzy decydują się na zmianę sprzedawcy energii elektrycznej i gazu?

Prawo do zmiany sprzedawcy energii elektrycznej i gazu jest jednym z podstawowych praw konsumenta. Dzięki niemu każdy ma możliwość wyboru najlepszej oferty dla siebie. To również ważny element wzmacniania konkurencji na rynku. Im więcej firm oferuje energię elektryczną i gaz, tym większa konkurencja, a co za tym idzie, niższe ceny dla konsumentów.

Na decyzję o zmianie sprzedawcy wpływa kilka istotnych czynników, m.in.: poziom świadomości klientów i ich motywacja do zmiany, a także sama łatwość dokonania takiej zmiany (brak skomplikowanych procedur) oraz dostępność konkurencyjnych ofert na rynku.

Kim są ci odważni ludzie, którzy decydują się na zmianę sprzedawcy energii elektrycznej i gazu? Okazuje się, że to prawdziwi pionierzy ruchów konsumenckich, świadomi przedsiębiorcy i aktywni kupcy energii. To ludzie, którzy nie boją się podjąć decyzji i chcą mieć kontrolę nad tym, co dzieje się z ich portfelem. Zmiana sprzedawcy energii to także sposób na zaoszczędzenie pieniędzy, a to przecież bardzo ważne dla każdego przedsiębiorcy i odbiorcy indywidualnego.

 

Procedura zmiany sprzedawcy nie jest skomplikowana, a sam proces jest bezpieczny.

Procedura zmiany sprzedawcy nie jest skomplikowana, a sam proces jest bezpieczny. Termin zmiany sprzedawcy jest ustawowo regulowany i wynosi 30 lub 14 dni, w zależności od tego, czy jest to pierwsza, czy kolejna zmiana sprzedawcy.

A od 2026 roku termin ten zostanie skrócony do 24 godzin. To efekt zmian w projekcie Prawa energetycznego, który rząd przyjął 18 kwietnia 2023. Projekt ten ma dostosować polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej.

 

  • Dane liczbowe na podstawie publikacji na stronie Urzędu Regulacji Energetyki (stan II.2024)

Czytaj także

Efektywne zarządzanie energią w firmie

Efektywne zarządzanie energią w firmie to nie tylko kwestia oszczędności, ale także zrównoważonego rozwoju i dbałości o środowisko. Jednym z kluczowych elementów optymalizacji zużycia energii jest kompensacja energii biernej. Redukcja mocy biernej zmniejsza straty energii w systemie, co przynosi korzyści zarówno dla środowiska (mniejsza emisja CO2), jak i dla budżetu użytkownika z uwagi na kary za pobór nadmiernych ilości energii biernej. 

07.08.2024

Uwaga!

Przeglądarka internetowa z której korzystasz jest przestarzała przez co strona może nie wyświetlać się w prawidłowy sposób. Zalecane przeglądarki: Chrome, Firefox, Opera

Developer tools

ReD Responsive Framework version